söndag 11 november 2012

Mitt kök och MITT kök

Ja  i går lördag var det dags för att besöka årets Mitt kök mässa på Stockholmsmässan. I sällskap med Anna och Karoline begav jag mig dit och "lufsade" runt i några timmar, smakade på godsaker, åt lunch på Kockarnas krog där vi även mötte upp härliga Manni, och hälsade på en massa fantastiska matmänniskor!! På kockarnas krog åt jag Björn Frantzéns löksoppa med smak av lakrits och mandel och jag tog även tillfället i akt att äta Magnus Johanssons Nobeldessert från 2000. GOTT!!!!

Väl hemma i MITT kök så var jag så uppfylld och inspirerad av dagens smaker att jag bestämde att vi till middag skulle få marulk i löksås smaksatt med lakrits (Ja inspirerad från Björn Frantzéns soppa från kockarnas krog) serverat med en parmesangratinerad Pommes duchess.

Marulk med parmesangratinerad pommes duchess serverad med löksås med lakritsgrädde
4 port
2 marulkfiléer (ca 700 gr)    
Salt och peppar
Smör

Stek marulkfileérna i smör så att de får en härlig yta. Ställ sedan in i ugn på 175 grader tills innertemperaturen är 52 grader.

Löksås med lakritsgrädde
3 Stora schalottenlökar
1 dl vitt torrt vin
30 gr Smör
2 dl Mjölk
1 dl Grädde
Salt och peppar

Skala och hacka löken, karamellisera den i smör och låt den få lite färg. Tillsätt vin och låt koka in en liten stund, tillsätt därefter mjölk och grädde och låt det koka i ca 5 minuter. Mixa såsen och smaka av med salt och peppar

Lakritsgrädde
0,5 dl vispgrädde
1 tsk lakritspulver

Vispa grädden lätt, blanda i lakritsen

Häll upp såsen på tallriken och toppa med lakritsgrädden. Placera den stekta marulken ovanpå såsen och ringla lite Novello olivolja över.

Parmesangratinerad Pommes Duchess
1kg potatis
2 äggulor2 msk smör
4 msk riven parmesan salt och peppar

Skala och koka potatisen riktigt mjuk, häll av vattnet, låt potatisen ånga av och vispa den sedan direkt i kastrullen. Vispa ner äggulor och smör till ett slätt mos, krydda med salt, peppar. Spritsa potatisen i smörjda portionsformar och toppa med riven parmesanost. Gratinera i ugn på 250 grader i ca 5 minuter.

Smaklig spis!

1 kommentar: