SIAL – The Global
Food Marketplace
Mellan den 21-23 oktober besökte jag mässan SIAL i Paris –
en av världens största matmässor. Här kikade vi på inspirerande nya produkter
och nya trender inklusive produktinnovation. Vi hann även med några väl utvalda
restaurangbesök (Tack för alla tips!) samt en sväng runt på diverse konditorier
och affärer. Här följer en liten summering av dels vår trendspaning samt även
lite Parisiska tips kring restauranger mm
Trender: (SIAL XTC trend and SIAL Emerging trends)
§ Pleasure but also small pleasures – Äta allt men i mindre omfattning (Happiness
diet)
§
Cheap and
smart – Konsumenten vill uppfattas som kvalitetsmedveten men samtidigt
väldigt prismedveten – dock ej lågprisfokus
§
Living
Food – Aktiva ingredienser t ex bakteriell fermentering
§
Food
Building – Konsumenten skapar mat och smaker på egen hand efter naturens
egna tillvägagångssätt – t ex wikicells
§
Virtuous
simplicity – Rena produkter, enkel och tydlig design, fåtal ingredienser
och utan tillsatser
§
Respect
for Nature – Steget efter ekologiska livsmedel, jämförbart med ”Slow food”
rörelsen i USA.
§
Total
Trust – Bevis ”claims” såsom t ex enbart naturliga ingredienser, inget
tillsatt socker, inga transfetter etc hjälper konsumenten att skapa
trovärdighet och lojalitet gentemot produkter och livsmedelsföretag.
§
Moving
Target – Målgrupperna förändras allt mer i och med att vi dels lever längre
samtidigt som den yngre generationen ställer högre krav på de produkter som
riktar sig direkt mot dem. Livsmedelsproducenter måste ta detta i beaktning vid
utformnde av förpackningar, kommunikation och innehåll.
§
Country
Urbanites – skillnaderna mellan landsbygd och städer gällande krav på mat
(kvalité, färskhet, smak, on-the-go) har minskat. Detta innebär t ex en stor
utmaning för framtida stadsarkitekter som måste se till att konsumentens krav
på odlingsbara ytor även inne i städerna görs möjliga.
§
Food with
a conscience – minskat avfall, lokal produktion och att minimera
transportlängden för livsmedelsprodukter har länge varit på agendan men är
inget som kommer att minska framöver.
§
Human and local – ”Jag vet var min mat kommer
ifrån” och ”Jag hjälper att stötta mina regionala producenter”.
§
My Food
– En ökning av kosher, Halal, Asiatiska livsmedel öppnar upp för helt nya
recept där lokala smaker blandas med helt nya recept.
Produktspaningar
·
Generellt är allt mycket smått. Små kakor, litet
bröd (minilimpor), små desserter vilket går hand i hand med trenden ”Pleasure
but small pleasure”
·
Enkel och ren design – gärna i ngn ljus färg men
få men enkla budskap
·
Makroner och cup cakes fortfarande stort men
även mini tarletter sågs på flertalet ställen.
·
Ingrediensren färdigmat – ”I cook” fast med lite
hjälp från experterna
Restauranger i Paris – ett urval
Hotel Costes –
Vansinnigt snyggt hotell och restaurang med snygg snygga människor nära Place
de la Madeleine. God mat, härlig atmosfär. Servitriserna är med all säkerhet
fotomodeller i början av karriären : ). Klassiska franska rätter på menyn.
Chez Janou – Så franskt så klassikt i
Marmais. Dagens special på svarta griffeltavor. Gott, vällagat och prisvärt.
Har över 80 olika pastis på menyen. Beställ den fantastiska chokladmoussen och
du kommer att få dig ett gott skratt och en mycket mätt och nöjd mage!
Brasserie Lipp –
Historiskt traditionellt brasserie där historiens vingslag känns i väggarna
Brasserie Bonfinger – Även detta
är ett välkänt, historiskt brasseri nära Operan och Bastilljen.
Le Derriere –
(Har inte varit själv men ska vara mycket bra och intressant!)
La Societe –
Galet snygg ställe. Har inte ätit här själv men skall enligt tips vara mycket
bra!
Restaurang Ralph Lauren – Snyggt, dyrt, amerikanskt och
klassiska amerikanska rätter på menyn.
Konditori och Cafée
Patiserrie Des Reves - i särklass ett av världens coolaste konditorier. Snyggt, rent och grymt coolt!
Pain de Quotidien - konditorikedja men fokus på rustikt, äkta och naturliga smaker
Au revoir för den här gången!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar