söndag 28 oktober 2012

Lördagens middag - Moules Frites med Aioli

Hade ingen aning om vad jag skulle laga till middag och kände att jag verkligen behövde inspiration så jag tog hjälp av pålitliga twitter. Fick omedelbart tips om att laga Moules Frites och det högg jag på per omgående. Här skulle lagas musslor, pommens frites och aioli...

Nedan följer mitt recept (Huvudrätt för 2 personer)

Musslor
ca 2 kg färska blåmusslor
7,5 dl vitt vin (jag valde en torr Riesling)
5 dl grädde
Färsk oregano
Bladpersilja
2 små morötter
4 schalottenlökar
2-3 vitlökar
Salt
Peppar
1 dl rapsolja

Borsta och tvätta musslorna noggrannt. Släng de musslor som är trasiga och/eller redan har öppnat sig. Finhacka schalottenlöken och slanta morötterna i små bitar. Hetta upp oljan i en stor kastrull, lägg i musslor och grönsakerna. Häll på vinet och grädden och toppa med de färska örterna. Lägg på locket och låt det puttra på spisen tills samtliga musslor har öppnat sig.

Frites
4 stora potatisar, gärna med skal
Rapsolja
Salt

Skiva upp potatisen i 1 cm tjocka fyrkantiga stänger. Fritera i rapsolja i ca 3 minuter. Ta upp potatisen, låt den torkna och kallna. Fritera därefter igen tills potatisen är gyllenbrun. Ta upp potatisen och salta. Servera med lite flingsalt.

Aioli
2 äggulor
1 msk fransk senap
4 dl rapsolja
1 vitlöksklyfta
Chiliflakes
Salt
Peppar

Se till att hålla alla ingredienser rumsvarma, då blir det mindre risk för att majonäsen skär sig. Blanda äggulor och fransk senap. Vispa kraftigt och häll försiktigt i oljan i en jämn stråle. När majonäsen fått en bra konsistens, smaksätt först med salt och peppar och sen vitlök.

Smaklig måltid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar