söndag 18 november 2012

Tårtomania hjärta Ankarsrum

Efter att ha träffat Linda Lomelino på Mitt kök mässan och köpt hennes bok Lomelinos Tårtor har jag bara längtat efter att få sätta tänderna i boken och ge mig på att skapa något med inspiration från hennes recept. I går hämtade jag dessutom min alldeles nya Ankarsrum och då passade det ju fantastiskt att inviga denna genom att baka en Lomelino tårta....

Så med inspiration från Linda Lomelino-  Det blev en Choklad- och Espressotårta

Jag gjorde en vidare variant med en form på 24 cm istället för de rekommenderade 15 cm

Chokladbotten
75 gr smör (normalsaltat)
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
3 3/4 strösocker
2 ägg
2 1/4 mjölk (röd)
1 1/2 dl stark espresso

Choklad- och espressofrosting
200 gr mörk choklad (70%)
300 gr rumsvarmt smör (normalsaltat)
4 dl florsocker
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk vaniljpulver
3 msk espresso
1 msk vispgrädde

Dekoration
Små rosa minimäränger
Strössel
Frosting

Chokladbotten
Ugnstemperatur 175 grader. Jag avände en 24 cm springform som jag "klädde" med bakplåtspapper på sidorna för att kakan skulle kunna "stiga" i ugnen.
Smält smöret och låt det svalna - under tiden sikta ner mjöl, kakao, bikarbonat och bakpulver i en stor bunke - tillsätt sedan övriga ingredienser och låt vispa tills det är en slät smet.
Häll upp smeten i formen och grädde i mitten av ugnen i ca 35-40 minuter.
Låt bottnarna svalna ordentligt innan du börjar montera själva tårtan.

Choklad - och Espressofrosting
Smält chokladen över vattenbad eller i micro - låt den sedan svalna till rumstemperatur.
Vispa det rumsvarma smöret ljust och luftigt, tillsätt florsocker och kakao försiktigt tills att blandningen är jämn. Tillsätt den smälta chokladen och vaniljpulvret.
Häll sedan i Espresson och grädden lite i taget och vispa tills frostingen är slät och glansig.

Montering
Dela de kalla bottnarna till två lika tjocka bottnar. Bred ut ett jämnt lager frosting över den första botten - lägg sedan på den andra botten så att du får ett lock.
Bred sedan ett tunnt lager frosting över hela tårtan och ställ in tårtan i kylen i ca 20-30 minuter. Bred sedan över frostingen i ett jämnt lager över hela tårtan. Spara lite frosting i en skål för dekoration.
Dekorera tårtan på sidorna med resterande frosting, små rosa minimaränger och strössel.

Hoppas det smakar!

//J

2 kommentarer: